Rollen som fartøysjef (PIC) er utførlig beskrevet i den operative forskriften del-SAO. Selv om denne forskriften pr. i dag ikke ligger under NLT, vil vi likevel nevne noen viktige punkter: Denne [...]
EASA har lagt opp til et ganske fleksibelt system når det gjelder nye rettigheter til et eksisterende SPL-sertifikat. Dette innebærer at for en del rettigheter er det tilstrekkelig med en [...]
Kravet til dette står i SFCL.205: Den gjennomførte treningen skal signeres ut i loggboken av enten ansvarlig instruktør eller skolesjefen. Kopi av denne siden i loggboken sendes til NLT som så [...]
Det har vært en del uklarheter knyttet til det å utvide et SPL-sertifikat som har en «ren» seilflyrettighet til et SPL-sertifikat som også har en TMG-rettighet. Følgende gjelder:Selve kravet står [...]
Før sesongen tar til for alvor, vil NLT gi litt informasjon om kravene som gjelder for personlig dokumentasjon. Krav for seilflygere (SFCL.045): (a) Når en innehaver av et SPL-sertifikat skal [...]
Før sesongen tar til for alvor, vil NLT gi litt informasjon knyttet til enkelte paragrafer i del SFCL og del BFCL. Krav til arkivering av dokumentasjon ved ferdighetsprøve/ferdighetskontroll for [...]
For en del skjemaer med et NLT-nummer (nederst til venstre på skjemaet) skal det sendes en kopi (helst PDF) av det signerte skjemaet til Norsk Luftsportstilsyn. Det originale skjemaet skal [...]
Følgende rettigheter kan kvitteres ut i loggboken (se SFCL.015), og behøver derfor ikke lenger føres på selve sertifikatet eller søkes om til NLT ved senere utvidelser av SPL- sertifikatet: [...]
Det har kommet en del forespørsler om det fortsatt er mulig å konvertere fra nasjonale seilflybevis til SPL-sertifikat og hvilke krav som da skal gjelde.Svaret her er at det fortsatt er mulig å [...]