For en del skjemaer med et NLT-nummer (nederst til venstre på skjemaet) skal det sendes en kopi (helst PDF) av det signerte skjemaet til Norsk Luftsportstilsyn. Det originale skjemaet skal [...]
Følgende rettigheter kan kvitteres ut i loggboken (se SFCL.015), og behøver derfor ikke lenger føres på selve sertifikatet eller søkes om til NLT ved senere utvidelser av SPL- sertifikatet: [...]
Det har kommet en del forespørsler om det fortsatt er mulig å konvertere fra nasjonale seilflybevis til SPL-sertifikat og hvilke krav som da skal gjelde.Svaret her er at det fortsatt er mulig å [...]
Husk at for å få rettigheten «Aerobatic» som en FI(S)-rettighet, må kompetansevurderingen gjøres av en FE(S) som selv har denne rettigheten som del av sine FI(S)-rettigheter.
Som tidligere nevnt, hadde FI(S)-rettigheten på sertifikater datert før 15.10.2020 en begrensning på 3 år. I tillegg ble de fleste sertifikatene utstedt som LAPL(S)-sertifikater. Etter 15.10.2020 [...]
På legeattesten er det et felt for «Sertifikatnummer». Legen er gjennom sin godkjenning av Luftfartstilsynet koblet opp mot et datasystem som heter EMPIC. Dette systemet vil automatisk generere [...]
Det har kommet noen spørsmål angående hvilke skjemaer som skal brukes ved kompetansevurdering av kandidater som tidligere var instruktører og nå ønsker å ta dette opp igjen.Svaret her er at dette [...]
For innehavere av SPL-sertifikat uten en FI(S) rettighet, gjelder følgende: Et av kravene for å kunne fly med passasjer, er at det skal være fløyet minimum 10 timer eller 30 starter som [...]
(Oppdatert tekst) Så huskeregelen bli denne: Før du planlegger å fly, «se bakover» i loggboken 24 mnd. for å se om du oppfyller kravene over. Hvis ikke kravene er oppfylt, har du ikke lenger de [...]
For å få utstedt SPL-sertifikat skal følgende skjemaer benyttes som dokumentasjon på at søkeren oppfyller aktuelle krav i del SFCL: Kopi av LAPL-legeattest Skjema NLT-070. Søknad og Rapportskjema [...]